Simon in Cape Town

School, leuke dingen en verhuizen...

Goeiemôre, Goeiemiddag, Goeieaand,
We zijn inmiddels alweer bijna 3 weken verder, en er zijn weer een aantal dingen gebeurd die ik wil vertellen dus het zal wel weer een abnormaal lang verhaal worden...
Ik had onder andere me eerste Geschiedenis toets, het deel met vragen ging heel goed, maar een essay schrijven in het engels is niet zo makkelijk haha… ik had uiteindelijk 47 van de 100 punten, en je moet hier 40% hebben om een voldoende te hebben dus het was goed genoeg. Ook had ik een Aardrijkskunde toets, hiervoor had ik 53% dus ook die heb ik gehaald! Niet dat ik hier hele goede cijfers moet halen, maar het is toch wel fijn als het een beetje goed gaat. Voor Afrikaans had ik 65% en Maths Investigation 86%, dit was een soort opdracht wat we in de les konden maken. De toetsen zitten er nu op voor deze periode, ik moet nu alleen nog Engels en Biologie terugkrijgen.
3 september was mijn verjaardag, me eigen verjaardag boeit me meestal niet zo veel maar het was toch wel raar om niet thuis te zijn. Op school moest ik buiten wachten voordat ik me klas in mocht, toen ik binnen kwam gingen ze zingen en kreeg ik cadeautjes dus dat was heel erg leuk! ’s Avonds zijn we gaan eten bij de Italiaan.
Op 5 september heb ik een Township tour gedaan, de townships zijn de krottenwijken. De Townships waar ik ben geweest liggen nog geen half uur van de stad af, de verschillen zijn hier dus heel groot over een kleine afstand. We gingen eerst naar Langa Township, hier hebben we rondgelopen en in een paar huizen gekeken en met een man gepraat over hoe het vroeger allemaal was gegaan. Ook kun je daar goed het verschil zien in de Township zelf, aan de ene kant staan nog eigen gemaakte huisjes van golfplaten en hout en aan de andere kant staan redelijke huizen van steen. Ze zijn op dit moment nog steeds bezig met het vervangen van alle krottenhuisjes in stenen huizen. Het is de bedoeling dat over een paar jaar iedereen een stenen huis kan hebben. Hierna gingen we naar Gugulethu, dit is een township wat bijna alleen maar bestaat uit krottenhuisjes, hier bleven we ook in het busje zitten aangezien het niet altijd veilig is om daar te lopen.
Het was weer een normale schoolweek. Het is nu wel wat rustiger op school aangezien de Matrics (Grade 12) prelims hadden, dit zijn een soort kleine examens voor de finals. Ze zijn nu klaar en hebben dan wat langer vakantie, en beginnen na de vakantie met de finals.
Ik krijg op 2 oktober vakantie voor een week. Ik ga op 3 oktober voor 6 dagen mee met een tour. Ik ga de garden route doen met safari en allerlei andere toffe dingen! De tour is tot Port Elizabeth en dan weer terug naar Cape Town. Hier heb ik dus heel veel zin in! Na de vakantie hebben we een paar weken les en dan volgens mij 2 weken toetsen. Dit is net als bij ons aan het einde van het jaar, je hoeft alleen naar school als je een toets hebt. Ik moet nog even kijken of ik deze toetsen allemaal kan maken aangezien het over de stof gaat van het hele jaar en ik alleen term 3 en 4 heb gedaan.
Vorige week ben ik met wat vrienden van school naar het strand geweest en hebben daar hele toffe foto’s gemaakt, een aantal staan op mijn Instagram en Facebook.
Afgelopen vrijdag was er Rugby Day op school in verband de Rugby World Cup wat begonnen is. Iedereen had een Rugby shirt aan, ik heb ook een shirt gekocht van het Zuid Afrikaanse rugby team, de Spingboks. De lessen waren om half 1 afgelopen en hierna werden er wat wedstrijden gespeeld op het Rugby veld op school.
Nu even iets anders… de reden dat ik nooit echt wat schreef over mijn gastgezin is dat ik me niet altijd thuis voel hier en ik niet het gevoel heb dat ik onderdeel ben van het gezin, wat wel de bedoeling is in een gastgezin. Ook is het lastig met vrienden van school of dingen zelf gaan doen aangezien ik ver van school woon en ik vanaf hier nergens zelf naar toen kan gaan. Na wat gesprekken met de organisatie hebben we besloten dat ik naar een nieuw gezin zal gaan. Het zal veel dingen makkelijker maken als ik dichterbij school woon, ik kan bijvoorbeeld langer op school blijven als er wat te doen is en ik kan zelf naar het strand gaan. Ik ben afgelopen donderdag al met iemand van de organisatie wezen kijken bij een gezin, wat hoogstwaarschijnlijk mijn nieuwe gezin zal worden. Ik had meteen een goede indruk en het was eigenlijk meteen gezellig. Het gezin bestaat alleen uit een moeder en een zoon van 16, hij gaat naar een andere school dan dat ik ga en hij zit in Grade 10. Het is dichtbij school, ik kan het lopen als ik wil en als het goed weer is maar ik kan ook met de bus gaan voor 1 halte haha… Als ik hier heen ga verhuizen zal dit in het weekend van 10 oktober zijn wanneer ik terug ben van me tour. Dan zal ik meer vertellen over het gezin etc.
Voor de mensen die naar de Kermis gaan in Groessen, heel veel plezier!
Tatta,
Simon
Education is the most powerful weapon which you can use to change the world
Nelson Mandela

Reacties

Reacties

mam

Super geschreven weer jongen! Eerste avondje kermis zit er al op....was gezellig! Morgen maar weer.

renate

dankje wel mooi geschreven simon .heel veel daar nog gr uit mooiste plaatsje groessen

Petra van Kerkhoff

Hallo Simon,

Erg leuk om je te kunnen volgen via je verhalen. Kijk al weer uit naar het volgende verslag.
Veel plezier met de garden route. Groetjes van ons.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active